Porady na upały

Wakacje i lato, coś mnie zmusiło do napisania najważniejszych zasad tego lata. W tym roku planujemy mały wypad w góry, przyczyn jest wiele. Pragnienie wypoczynku łączy się także z nadzieją na oderwanie się od domu i codzienności.  Gorące, pełnego słonecznego blasku dni są idealne podczas urlopu, ale przecież pogoda może być piękna także wówczas, gdy przebywamy w pracy lub w domu. Jak w dobrym zdrowiu przetrwać upały, czy można, jest coś na co szczególnie uważać?

Zdecydowanie lejący się z nieba żar o wiele łatwiej znieść na otwartej przestrzeni czy w niewielkim miasteczku niż w olbrzymiej aglomeracji. Betonowa pustynia, rozgrzana do granic możliwości, to ogromne wyzwanie nawet dla tych, którzy w wysokich temperaturach czują się jak ryba w wodzie. Ponadto pamiętajmy, że każdy inaczej odbiera upał, a szczególnie trudno znoszą go osoby starsze. Dodam, że nasze upały charakteryzuje brak wiatru, który działa kojąco w Europie południowej i Afryce.

Komu doskwiera żar

Nie ma ludzi odpornych, każdy podczas upałów odnotowuje spadek swojej sprawności. Zwracajmy szczególną uwagę na seniorów, dzieci oraz kobiety w ciąży, gdyż właśnie te grupy są najbardziej wrażliwe na upał. Aby możliwe było przetrwanie upałów, a nawet cieszenie się nimi, wystarczy kierować się zdrowym rozsądkiem i pamiętać o kilku podstawowych zasadach, które znane są nie od dziś, ale warto je sobie przypomnieć.

Odpowiednie nawadnianie

Ile wody trzeba pić, tego nie powie na żaden lekarz, ale wiedzmy, że uczucie pragnienia to sygnał od organizmu, że jest już za późno, to sygnał odwodnienia. Pijmy około 1.5 litra wody na dobę, ale im więcej, tym lepiej. Sama jałowa woda wypłukuje minerały mineralna, niegazowana z sokiem własnej roboty to samo zdrowie. Ważna jest zawartość minerałów, gdyż na skutek obfitego pocenia się tracimy nie-zbędne dla funkcjonowania organizmu mikroelementy. Wodę można uzupełniać sokami owocowymi, natomiast lepiej ograniczyć spożywanie gorących napojów. W czasie upałów należy unikać alkoholu. Jeśli nie smakuje ci woda, pij schłodzone herbatki.

Dbamy o higienę

Nie od dziś wiece, że wysoka temperatura sprzyja  obfitemu wydzielaniu potu. Pocenie się jest naturalnym sposobem organizmu na ochłodzenie. Wskazane są częste kąpiele w letniej wodzie i używanie antyperspirantów. Lato to okres kiedy nie wiemy, czy po prysznicu nie wyschliśmy do końca, czy już się spociliśmy. Osoby starsze, które mocniej odczuwają upały, z pewnością docenią to miłe uczucie orzeźwienia, jakie daje chłodna kąpiel. Nie przesadzajmy z chemią, opalanie i antyperspiranty mogą skutecznie podrażnić skórę.

Odpowiedni ubiór

Matka dwójki dzieci niczego tak nie znosi jak upałów, pot, plamy od lodów od chlapania wodą czy biegania. Wiem, że nie tyko dziecięce ubrania powinny być lekkie, przewiewne, najlepiej z naturalnych włókien takich jak len (drogi) czy bawełna. Doskonałym uzupełnieniem są wygodne, przewiewne sandały. Bardzo ważna jest ochrona głowy, koniecznie należy nosić kapelusz. Kapelusz z rondem zapewni także ochronę naszym oczom. Można też założyć na głowę chusteczkę.

Chronimy oczy

Okulary przeciwsłoneczne to niezbędny gadżet na lato. Intensywne promieniowanie UV jest i dla oczu niezdrowe. Gdy światło słoneczne jest za ostre, często całkiem nieświadomie mrużymy oczy, co przyspiesza powstawanie „kurzych łapek” lub pogłębia te już istniejące. Noszenie okularów przeciwsłonecznych ochroni nasz wzrok i opóźni pojawienie się zmarszczek w kącikach oczu. Nawet dzieci powinny chronić oczy, zwłaszcza podczas aktywności fizycznych takich jak jazda na rowerze czy bieganie.

Odpoczywajmy w cieniu

W czasie upalnych dni postarajmy się unikać przebywania na słońcu w okolicach godziny 12.00. Wtedy słońce znajduje się najwyżej na niebie i najsilniej świeci. Jeśli nie możemy w tym czasie ukryć się w pomieszczeniu, to przynajmniej znajdźmy zacienione miejsce. Opalanie w tym czasie surowo zabronione.

Schładzamy się

Podczas upałów starajmy się dodatkowo schładzać organizm. Wykorzystujmy w tym celu miejskie fontanny, podczas spaceru spryskując wodą twarz i dekolt. Można także wykorzystać w tym celu wodę mineralną, której butelkę zawsze powinniśmy mieć ze sobą. Zabawy przy fontannie i chlapanie się wodą nie muszą być wyłącznie dla dzieci!

Dieta dla ochłody

Podczas upałów niechętnym okiem patrzymy na tłuste i ciężkostrawne produkty. Ze względu na wysoką temperaturę, która sprzyja szybkiemu psuciu się ryb i mięsa, unikajmy gotowych mięsnych dań. Lato oferuje nam ogromną obfitość warzyw i owoców, do tego może być nabiał i lekkie pieczywo. Doskonałe są zupy typu chłodnik oraz wszelkiego rodzaju sałatki bez ciężkich sosów. Można także sięgnąć po lody, choć dużo lepszym i zdrowszym rozwiązaniem są sorbety — najlepiej wykonane własnoręcznie, sztuczne wytwarzane lody mogą przyczynić się do chorób żołądka.

Ostrożnie z klimatyzacją

Korzystanie z klimatyzacji to sposób na przetrwanie upału w podróży lub nasłonecznionym pomieszczeniu. Jednak trzeba z niej korzystać rozsądnie. Przede wszystkim należy pamiętać, że różnica pomiędzy temperaturą w pomieszczeniu klimatyzowanym, a temperaturą na zewnątrz powinna wynosić około 6°C. Jeśli na zewnątrz temperatura wy-nosi 31°C, w pomieszczeniu powinna wynosić 25°C. Gwałtowne zmiany temperatury sprzyjają zaziębieniu, a któż chciałby podczas gorących dni zmagać się z przeziębieniem czy anginą? Domowe wiatraki czy inne urządzenia nawilżające także mogą okazać się zdradliwe, a w dodatku odbija się nie tylko na zdrowiu ale i na naszej kieszeni kiedy zaowocują wyższym rachunkiem za prąd.

Chronimy skórę

Stosowanie kremów z filtrem UV jest konieczne, zwłaszcza gdy spędzamy na słońcu dużo czasu. Silne promieniowanie słoneczne może spowodować oparzenia. Kremy ze słabszym filtrem mogą być stosowane przez osoby o śniadej karnacji, osoby o jasnej cerze powinny sięgać po kremy z mocniejszym filtrem. Aby kosmetyk prawidłowo zadziałał, trzeba pamiętać, by nasmarować się przynajmniej kwadrans przed wyjściem na zewnątrz. Krem nakładamy przed wyjściem na plażę czy na dwór, nie ma sensu nakładać go na plaży. Działanie filtrów aktywuje się po 30 minutach, więc słońce zdąży nas już dostatecznie spalić jeśli nie nałożymy filtrów wcześniej.

Lekki makijaż

Odpowiedni dobór kosmetyków w czasie upału dotyczy także makijażu. Na czas upałów warto zrezygnować z matujących pudrów, ciężkich podkładów i ciemnych cieni. Lepiej sprawdzą się lekkie, rozświetlające kremy oraz delikatne, jasne cienie do powiek. Delikatny makijaż i lekki krem nie zatykają porów skóry i pozwalają jej na normalne oddychanie. Napływający do oczu tusz to, także nie jest dobre rozwiązanie, dla tych kobiet co lubią pokazywać się w pełnej krasie polecam rzęsy sztuczne, albo zabiegi kosmetyczne przedłużające rzęsy.

Advertisements

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

Stwórz darmową stronę albo bloga na WordPress.com.

Up ↑

%d blogerów lubi to: